نحوه عملکرد برج خنک‌کننده خیس

ساختار و عملکرد برج خنک کننده خیس

 

 پالایشگاه‌ها ، کارخانه‌ها و مکان‌های صنعتی در حین انجام کار گرمای بسیار زیادی از خود تولید می‌کنند ، که اگر این گرما را به روشی دفع نکنند باعث آلودگی محیطی می‌شود . برج خنک کننده خیس  توسط چرخشی بین آب‌وهوا این گرما را گرفته و توسط اتمسفر دفع نمایند .

نحوه عملکرد برج خنک‌کننده خیس

برج خنک‌کننده خیس مانند یک کولر تبخیری می‌ماند که با واکنشی مانند کشش وا‌داشته و جریان ناهمسو فعالیت دارد . هوا از پایین برج خیس وارد می‌شود و از بالای برج خارج می‌شود . آب گرم نیز هم از بالای برج توسط کندانسور بر روی جریان هوای موجود در برج هم پاشیده می‌شود . این مراحل باعث می‌شود که مساحت زیادی از آب در برابر هوا قرار بگیرد و سنگینی آب نسبت به هوا باعث سقوط و تبخیر شدن مقداری از قطرات آب می‌شود و باقی‌مانده آب‌خنک می‌شود . به این روش دما و رطوبت هوا زیاد می‌شود و آب‌خنک شده‌ای که در پایین برج خیس جمع شده است به کندانسور پمپ انتقال پیدا می‌کند تا گرمای اضافی را جذب خود کند .

گردش هوا در برج خنک‌کننده خیس

گردش هوا در برج خیس توسط فن صورت می‌گیرد ، برای همین برج خنک‌کننده خیس را در رده‌بندی کشش واداشته قرار می‌دهند . البته نوع دیگری به‌جز فن هم وجود دارد و آن‌هم کشش طبیعی خود برج خنک‌کننده خیس می‌باشد که مانند یک دودکش بزرگ عمل می‌کند . هوا در برج خنک‌کننده خیس مقدار زیادی تبخیر شده آب به همراه خود دارد ، برای همین از هوای بیرون از برج سبک‌تر است . هوای سبک هم اصولاً در مجاورت بالا برج قرار می‌گیرد و هوای سنگین هم در پایین طبیعتاً قرار می‌گیرد و جریان هوا هم از پایین به بالای برج خنک‌کننده خیس در ارتباط است . دراین‌بین جریان هوا توسط اتمسفر موجود کنترل می‌شود و برج خنک‌کننده با کشش طبیعی که دارد احتیاج به قدرت خارجی برای برقراری با جریان هوا ندارد . البته هزینه ساخت آن نسبت به کشش واداشته بیشتر است .

اولین ایده برج خنک‌کننده خیس توسط یک حوضچه آب فشان صورت گرفت ، که با عملکرد پاشیدن آب گرم در هوا و سقوط آن در حوضچه هوا را خنک می‌کرد . البته این روش معایبی هم داشت مثل اتلاف آب در برابر کشش هوا بسیار زیاد بود و همچنین آب حاصله ممکن بود گرد خاک را هم جذب خود کند .

 

انواع برج خنک کنکولینگ تاورقیمت برج خنک کنندهتولید برج خنک کنندهنصب و راه اندازی انواع برج خنک کنندهتهویه مطبوع ,  برج خنک کننده مدار باز  , پکینگ ,
تعمیرات برج خنک کنندهبرج خنک کننده فایبرگلاسبرج خنک کننده آببرج خنک کن جریان متقاطع , برج خنک کننده گرد 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *